Jaký je rozdíl mezi info-podnikáním a info-marketingem

Info-marketing a info-podnikání jsou pro mnohé podnikatele naprosto nová slova ve slovníku, přestože tyto principy fungují v podnikání v podstatě odjakživa. Setkávám se s tím, že když už někdo tuší, co znamenají, často je navzájem zaměňují a nebo mají pocit, že do jejich byznysu tyto věci nepatří. Uvědomila jsem si to po několika dotazech v mailu na toto téma, a tak děkuji za dotazy a píšu na toto téma tento článek.

Info-marketing = nejdřív pomáhat, pak prodávat

Principy info-marketingu využijete v podstatě v každém byznysu. Jeho základem je budovat nejprve u klientů důvěru tím, že jim k danému tématu předáte dostatek informací. Pak teprve prodáváte. Těch způsobů, jak informace předávat, je mnoho, od kvalitně zpracovaného obsahu webu, přes eBooky zdarma, emaily, webináře zdarma, živé semináře, neprodejní setkání.

Dva příklady info-marketingu z offline byznysu:

Když jsem před pár lety pracovala ve firmě Ardeus Online, která se zabývala tím, že vzdělávala lidi v oblasti obchodování na burze, věděli jsme, že samozřejmě není možné hned lidem prodávat propracované manuály za tisíc a více korun, nebo je zvát na víkendové semináře za desetitisíce.

Lidé se potřebují s oborem seznámit, získat k vám důvěru, pak jsou teprve ochotni vám dát své peníze výměnou za to, co umíte  a nabízíte.

Proto jsme měli vytvořený web, na kterém byly desítky článků a lidé se na něj rádi vraceli. Abychom s nimi mohli udržet kontakt, měli jsme vytvořený tištěný 80ti stránkový Informační manuál zdarma, ve kterém byly popsány principy burzovního obchodování.

Těchto manuálů jsme měli asi 5 tisíc, zájemcům jsme je posílali poštou, a za pár let jsme díky nim vybudovali celkem kvalitní a silnou databázi, které jsme pravidelně posílali neprodejní emaily s novými články na webu. Když jsme pak udělali víkendový seminář, byli lidé už připraveni na to investovat do svého vzdělání, protože předtím získali velkou důvěru k tomu, že víme, co děláme.

Dnes už to mají v této firmě jednodušší a šetří lesy i záda pošťaček 🙂 Přešli na eBook s podobným obsahem a databázi budují vesele dál.

Dalším příkladem info-marketingu v offline byznysu je stavební firma, kterou jsme s mým bývalým mužem měli v letech 2006 – 2010. Tehdejší stránky jsme měli prošpikované desítkami článků z oboru rekontrukcí koupelen a tak nám na stránky přicházely každý den stovky lidí, kterým jsme předávali hodnotné informace zdarma.

Bohužel jsem v té době ještě neznala moc databáze, ale i tak jsem v krédu „nejdříve pomáhat, pak prodávat“ fungovala dál tak, že jsme chodili ke klientům domů, vyslechli jejich touhy a požadavky na novou koupelnu, vytvářeli podrobné mnohastránkové návrhy koupelen. A to vše zdarma, bez závazku.

Asi vás nepřekvapí, že když po 3 schůzkách došlo na téma podpisu smlouvy, v 90% jsme vítězili nad konkurencí. Klienti už k nám měli vybudovaný vztah a důvěru.

O tom tedy je info-marketing. Pomocí kvalitních informací zdarma budovat důvěru u klientů mnohem dříve, než po nich chcete vytáhnout peněženku. V dnešní době vám už k tomu mohou pomáhat nástroje moderního online marketingu – snadná tvorba webů, na které umisťujete pravidelně množství článků z vašeho oboru, webové formuláře, budování databáze pomocí eBooku – té databáze, které pak posíláte nové články a jednou za čas prodáváte.

Info-podnikání = podnikání z pláže

Info-podnikání má jeden zásadní rozdíl oproti výše uvedenému – vše se děje online. To znamená, že zatímco info-marketing je v podstatě nástroj, který můžete využít v jakémkoli offline podnikání, info-podnikání je jeden z druhů podnikání na internetu.

V rámci info-podnikání prodáváte na internetu své know-how, něco, co dobře umíte. Můžete to udělat například tím, že prodáváte eBook, můžete také prodávat online kurzy, placené webináře, online kluby, online konzultace. Základním kamenem info-podnikání je, že předáváte kvalitní hodnotné informace online a lidé vám za to platí.

Info-podnikatelé pak často využívají pro své podnikání chytré nástroje, které se shodují s nástroji info-marketingu. Také nejdříve budují důvěru u klientů, nejdříve pomáhají a pak teprve prodávají. Využívají tedy tytéž nástroje, jako offline podnikatelé, jen s tím, že výsledný prodejní produkt je online.

Info-podnikatel tak může dělat veškerý svůj byznys online, což mu dává svobodu toho, že může podnikat odkudkoli, třeba z pláže 🙂 Pravdou samozřejmě je to, že info-podnikání není žádné flákání. Stejně jako v klasickém offline byznysu, musíte i v info-podnikání investovat hodně času a úsilí do toho, abyste uspěli, musíte o tomto oboru mít kvalitní informace a umět je používat v praxi.

Věřím, že jsem vám tímto článkem objasnila, co to tedy info-marketing a info-podnikání jsou a určitě vás v průběhu toho napadlo, jak můžete jedno nebo druhé používat pro svůj byznys.

 

Stáňa Stiborová
Žije svůj život naplno a plní si své sny, i ty nejšílenější, každý den. Před pár lety se rozhodla, že už nechce, aby jí dny protékaly mezi prsty jako písek v přesýpacích hodinách. Je žena, matka dvou dcer a jednoho syna, partnerka skvělého muže, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.

Stáňa je autorka knihy Podnikání z pláže a oblíbeného online kurzu Podnikání z pláže. Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.

Více o Stáni najdete tady.

Stáni můžete napsat na stana@podnikanizplaze.cz Připojte se mezi plážové podnikatele na facebooku.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů