Rozhovor: Stanislava Mrázková podniká z pláže

Stanislava Mrázková

Koncem srpna mě požádala blogger Martin Martinec o rozhovor na téma podnikání z pláže. Martin píše blog o podnikání a životě a překládá články Richarda Brensona. Naučit se od něj můžete například vytváření stránek ve WordPressu .

Jeho otázky mě bavily a nutily k zamyšlení. Věřím, že budou bavit a nutit k zamyšlení i Vás, a tak jsem se s Martinem domluvila, že celé znění rozhovoru, který je zveřejněn na jeho webových stránkách, zveřejním i na svém blogu.

Autor rozhovoru: Martin Martinec, www.martinmartinec.cz

Originál rozhovoru najdete zde >>

1) Na svém blogu píšete, že se věnujete internetovému marketingu přes 7 let. Čemu jste věnovala před tím a čím vším jste si prošla v tomhle oboru, něž jste se dostala k vlastní tvorbě e-booku?

První kroky jsem dělala ve firmě svého taťky, Jiřího Mazura, v Ardeus Online v letech 2004-2005. Můj táta se v té době hodně zajímal o principy byznysu na internetu a dal mi velice dobré základy. Pochopila jsem hlavně to, že klíčem k úspěchu v online světě je hodnotný obsah, databáze a komunikace s klienty.

Principy, které jsem se ve firmě naučila jsem pak aplikovala do vlastního byznysu. Na podzim roku 2005 jsem vybudovala stránky luxusnikoupelny.cz (už neexistují), naplnila je hodnotným obsahem, využila vše, co jsem věděla o SEO a čekala na první zájemce o koupelnu. Ten první přišel záhy a pamatuju si, jak 11. října 2005 sedím v restauraci a dávám si oslavný oběd po podepsání první smlouvy na 250 tisíc :) Některá data člověk nikdy nezapomene… Byl to taky den, kdy jsem pochopila, že už nikdy nebudu zaměstnancem. Firma fungovala několik let na dvou pilířích, kterými byl internetový marketing a spokojení klienti.

V roce 2010 jsem se vrátila na plno zpět do světa online podnikání, opustila stavební firmu a začala dělat online marketing pro firmu WinSignals, která dělala servis a semináře pro klienty obchodující na burze. Na jaře stejného roku jsem se dostala do Londýna na 3 denní seminář T. Harv Ekera Millionaire Mind a poprvé uslyšela pojem eBook.

WOW. To byla moje reakce. Harv totiž celkem do hloubky popisoval možnosti psaní eBooků a jejich prodej pomocí blogu. Měla jsem hodně otázek po technické stránce a nevěděla jsem jak na to. Absolvovala jsem tedy další jeho seminář Guerrila Business Intensive, abych o tom online prodeji zjistila více.

Po návratu do ČR jsem začala nově nabyté znalosti aplikovat ve WinSignals, především ve smyslu komunikace s databází a psaní textů na web. V dalším roce jsem pak vytvořila první eBooky jak pro tento web, tak pro spřízněný web Goldstarway. eBooky neuvěřitelně zvýšily počet lidí v databázi obou firem a firmy fungovaly následující měsíce v podstatě jen na bázi email marketingu. To byla pro mě skvělá škola.

Ve stejné době jsem ale zjistila, že obor obchodování na burze, kterému se věnovaly tyto firmy, není moje cesta, necítila jsem naplnění a hledala jsem něco, kvůli čemu budu každý den vstávat z postele. Hlavou mi taky pořád vrtaly ty prodeje eBooků.

Měla jsem pár možných cest, kudy se vydat a byla to doba, kdy jsem si příliš nevěřila. Taky jsem nevěřila tomu, že by info-podnikání mohlo fungovat v českých podmínkách. A tak jsme s přítelem Jirkou Stiborem udělali blog v angličtině na téma těhotenství a taky eBook zdarma na toto téma. Měla jsem pocit, že na anglicky mluvícím webu to bude fungovat snadněji a že toto je téma, které zajímá hodně žen. Databáze se plnila, ale nějak jsem měla pocit, že toto moje cesta taky není a hlavně tady byla obrovská konkurence. Tento projekt mě ale hodně naučil o tom, jak psát blog. Některé věci se prostě člověk naučí, až když jde do akce.

Hodně jsem přemýšlela nad tím, co je TO, kvůli čemu bych každé ráno vstávala z postele, i kdybych za to nedostala zaplaceno. Trvalo to několik měsíců. To, kam mě táhlo srdce, se vztahovalo k mému věčnému nutkání žít život na plno a plnit si své sny. Měla jsem pocit, že lidé kolem mě mají spoustu výmluv, proč věci nedělat a já jsem v té době s dvěma dětmi ve střídavé péči trávila ve svých 28 letech 7 měsíců na Erasmu ve Španělsku. Měla jsem obrovskou touhu vykřičet do světa, že to jde, že sny si plnit můžeme, ale kdo by mě poslouchal?

A tak jsem se rozhodla vydat cestou toho, co opravdu umím a co už jsem měla v praxi ověřené. Rozhodla jsem se napsat eBook o tom, jak napsat eBook. Info-podnikání právě přicházelo do Čech díky Milionovému impériu Davida Kirše a já jsem věděla, že bude mnoho lidí, kteří budou potřebovat radu, jak na to. A já jsem znala odpověď.

Vtipné je, že se nakonec obě cesty, ta cesta “jít za svými sny” a cesta “jak napsat eBook” spojily do jedné :)

2) Vaše momentální téma, kterým se zabýváte je „Podnikání z pláže“ a infoprodukty v podobě e-booku. Jak byste charakterizovala slovní spojení „podnikání z pláže“ a domníváte že v příštích letech bude této oblasti přáno?

Podnikání z pláže je pro mě synonymem pro svobodu. Svobodu pracovat, odkud já chci. Svobodu pracovat v době, která mi vyhovuje. Svobodu pracovat s lidmi, které mám ráda. Svobodu dělat to, co mě baví. A svobodu toho, že mám peníze na život, který žiju naplno podle svých představ.

Mnoho lidí si přestavuje podnikání z pláže jako válení se na písku s koktejlem. Pravdou je, že je za tím často hodně práce. Taky mají lidé pocit, že pro podnikání z pláže musí “info-podnikat”. My máme ale v týmu spousty lidí, kteří jsou na administrativních pozicích, nebo pozicích grafiků, programátorů, účetních atd… Je to jen o tom, že se rozhodnete to udělat. Cesta JAK na to, se vždycky najde.

A ano, myslím, že této oblasti bude přáno, protože lidé stále více hledají cestu ven z otročiny práce, která je nebaví a ve které musí den co den sedět, i když by totéž udělali doma mnohem rychleji. Jasně, že jsou odvětví, ve kterých to nejde. Těžko si představit, že bychom přišli o prodavačku v naší oblíbené pekárně, nebo třeba řidiče autobusu, že… Ale jsou lidé, kteří se chtějí vydat touto cestou a pak lidé, kterým vyhovují jejich jistoty a obojí je OK.

3) Vaše touha stát se „podnikatelem z pláže“  odstartovala i díky knize Tim Ferris – 4 hodinový pracovní týden. Jak jste se k ní dostala a jaké byly vaše dojmy během čtení?

Ke knize jsem se dostala “náhodou”. Záměrně náhodou v uvozovkách, protože náhody nejsou :) Moc často si knihy bez doporučení nekupuju, ale vešla jsem do knihkupectví a měla jsem takový pocit, že bych si mohla koupit nějakou knihu a po chvíli jsem uviděla 4hodinový pracovní týden. To je název, který asi zarezonuje nějak s každým :))

Zhltla jsem ji na jeden zátah. Byla to doba, kdy jsem sice pracovala online, ale chodila jsem každý den od 8 do večera do kanceláře. Taky to byla doba, kdy jsem začínala chodit s mým současným mužem a ten dělal vše online a nechápal, proč ráno musím vstávat tak brzo a proč ty věci prostě nedělám tehdy, kdy mám na to rozpoložení. Jsem tvůrce a tvořit nejde na povel.

Postupně jsem tak nějak “rozložila” celou firmu. Všichni ve firmě (tehdy WinSignals), jsme začali pracovat v našich optimálních dobách a místech a to na ose Havířov – Brno – Frankfurt – Austrálie. A tak jsem pochopila, že potřebuju jediné – internet.

Čtyřhodinový pracovní týden - povinná četba plážového podnikatele

Kontroverzní kniha od Amerického podnikatele „Tima Ferrise“ kde vysvětluje, jak si zjednodušit život díky internetu a jak celkově žít liberálnější život.

4) Neměla by být ta kniha cenzurovaná, či zakázaná? Nemáte pocit, že většina lidí co ji přečte už nebude chtít zpět do svého koloběhu a nebo se v něm začnou trápit ještě víc? :D :)

No, ta kniha celkem rozkládá systém… Po jejím přečtení jsem dostala pocit, že v tom koloběhu jet dál nemůžu. Že život je o něčem jiném. A pravda, divím se, že v našich českých končinách ještě není zakázaná. Asi se ještě nedostala k vedení země :D

Nicméně vzniká hodně firem, které jedou na principech tzv. “svobodné firmy” a umožňují svým zaměstnancům pracovat tak, aby jim to vyhovovalo. Je to ale dlouhá cesta.

Jestli se někdo po té knize začne trápit, tak je to pro něj jasný signál – je čas na změnu. Nemusíte hned podnikat na internetu, stačí jen začít dělat věci jinak. Dovedu si představit lékaře, právníky, učitele, konzultanty, účetní v plážovém režimu a moc se na to těším.

5) Mám dojem, že v jednom článku jste se rozepisovala, že se k Vám osobní rozvoj už dostal od brzkého věku. Na druhou stranu, jak lidově  píšete dlouho jste žila   „z ruky do huby“. Byly chvíle kdy jste měla chuť „osobního rozvoje, či podnikatelskou literaturu“ „zavrhnout?

Ano, osobním rozvojem jsem odkojená :)) Moje maminka po revoluci začala dělat manažerku pro pána, který dělal kurzy pozitivního myšlení a mě, coby devítileté dítě, na ně brala s sebou. Takže spousta věcí mi zůstala v hlavě zakódovaná jako samozřejmá. Taky se díky tomu ke mně dostalo hodně zajímavých knih.

Byly doby, kdy jsem měla hodně peněz. Pak byly i doby, kdy jsem žila z ruky do huby. Ale věděla jsem, že nejsem chudá, že jsem jen dočasně bez peněz. Nevzdávala jsem to, hledala jsem cesty, možnosti… Hledala jsem způsoby, jak žít život, jaký chci.

Chvíle zavrhnutí osobního rozvoje v tom pravém slova smyslu nebyly. Byly doby, kdy jsem se osobním rozvojem nezabývala, ale stejně mě učil život. A to někdy opravdu drsně.

Pak jsem došla k závěru, že mám dvě možnosti. Buď se budu učit a rozvíjet dobrovolně, nebo mě k tomu životní okolnosti donutí. Vybrala jsem si první možnost. Učím se každý den. A od té doby, co jsem přestala s životními okolnostmi bojovat, ale přijímat je jako možnost naučit se něco nové, jsem šťastná.

„Lidi potřebují naději a inspiraci k tomu, že i oni mohou dosáhnout svých snů“

6) Z vaší tvorby blogu a mnoho dalšího jde obrovská autentičnost. Proč lidé nepotřebují k vaší důvěře o kvalitě vidět na vaši internetové prezentaci drahé šaty. nablýskanou konferenční místnost a americký úsměv k tomu, jak občas můžeme sledovat v byznysovém světě?

Protože toho jsou už lidi přežraní. Chtějí někoho, kdo je jako oni, s kým se mohou identifikovat, chtějí slyšet příběhy o Popelce nebo Honzovi, který přišel k půlce království a princezně.

Lidi nepotřebují chvástání, lidi potřebují naději a inspiraci k tomu, že i oni mohou dosáhnout svých snů. A já vím, že mí čtenáři nečtou moje články proto, že by chtěli jen peníze. Za touhou vydělání peněz je totiž něco jiného.

Lidé čtou můj blog nebo eBooky proto, že si chtějí usnadnit život, chtějí více svobody, chtějí odjet na tři měsíce třeba do Austrálie a zatím na to nemají, chtějí si koupit třeba nové auto, chtějí se zbavit starostí o to, jestli jejich byznys další měsíc vydělá nebo ne a dopomoci si k tomu kvalitní databází, chtějí se zbavit starostí o to, za co zaplatí příští měsíc nájem, chtějí dát světu to, co se naučili, inspirovat další lidi a mít tak pocit, že za něco stojí, chtějí konečně odejít ze zaměstnání, které je nenaplňuje, chtějí mít čas na svůj život… chtějí podnikat z pláže a plnit si své sny :)

To bych jim neuměla dát suchými žvásty a obecným povídáním o tématu online podnikání. Takových je plný internet. To jim umím dát jenom tím, že jdu sama příkladem, odhaluju svou cestu, svůj příběh, své chyby, své úspěchy, jsem jedna z nich…

Není to vždycky snadné. Být autentický znamená vylézt ven ze své krabice. Znamená to, že pustíte lidi do svého nitra, že jim ukážete, kdo doopravdy jste. Někdy se jim to líbí, někdy ne… rezonuje to na obou stranách publika.

Nicméně to, jak silný je váš příběh, ovlivní to, jestli vám budou lidé věřit. Já chci oslovovat lidi, kteří jsou tam, kde jsem byla já třeba před rokem nebo dvěma. Už znám cestu, chci jim dát mapu.

7) Znám mnoho lidí, co napsalo svůj e-book. Na druhou stranu mají obrovský strach ho prezentovat pod svým jménem a mnohdy se neodhodlají ani k napsaní veřejnému článku na blog.  Potýkala jste se též s podobnými pocity, jestli ano máte nějaký nápad, jak se s nimi vypořádat?

Strach… Každý člověk se s ním potýká, náš mozek nás strachem chrání před nebezpečím. Pořád  s ním zápolím. Každý máme v hlavě takového toho šotka, který říká, že nejsme dost dobří a prezentovat se pod svým jménem, to znamená veřejně jít s kůží na trh, ukázat své slabiny, riskovat to, že někdo řekne “jsi nula, jsi trapná”.

Pravda je, že se bojím reakcí vždycky, když napíšu nový článek, co si lidé pomyslí o mých názorech, bála jsem se, když jsem pouštěla do světa své eBooky toho, jak budou přijaty. Strach jde ale ruku v ruce s odvahou. A odvaha pro mě znamená jednat navzdory svému strachu.

Když jednáte navzdory svému strachu, život vás nakonec odmění. Vždycky mi zní věta z knihy Jacka Canfielda Aladinův faktor, kterou jsem četla někdy ve třinácti… Když to neuděláš, nic se nezmění, když to uděláš, nejhorší možnost je “ne”, ale to nemáš už teď. Takže co riskuješ?

Report z prodje eBooku "Jak napsat eBook za 14 dní"

8 ) V těhle dnech jste vydala novou publikaci „jak prodávat e-book“ který jste nastavila na „poměrně vyšší cenu“ než jsme tu v ČR zvyklý. Máte to chápat, že tím nezískáváme jen tak nějaký kus textu, ale Vaše osobní „know-how“ úspěšného byznys plánu?

Byznys plán asi není to správné slovo. Pravdou je, že to, že jsem prodejem eBooku vydělala 300 tisíc za 6 měsíců prodeje, je postaveno na sérii aktivit, které jsem dělala v posledních měsících zcela intuitivně a na základě svých zkušeností. Až psaní eBooku Jak úspěšně prodávat eBook mě přivedlo k zamyšlení nad tím, co všechno k tomu úspěchu vedlo, co jsem udělala a jak mohou to stejné udělat i ostatní lidi. A tak z toho vzniklo 88 stránek, na kterých vše celkem detailně popisuju.

Otázka, kolik by tyto informace měly stát je něco, nad čím jsem v průběhu psaní přemýšlela. Kolik peněz bych dala já, kdyby mi někdo třeba před rokem řekl úplně přesně, jak na to a ušetřil by mi zkoušení, tápání, testování, nejistotu co funguje a co ne, odpověděl na otázky jak to mám udělat…

Osobně jsem do svého know-how investovala desítky tisíc a stovky hodin práce, testování, zkoušení. Teď dávám celou svou strategii v kostce a v jasném, srozumitelném návodu. Jdu do detailů, které hrají roli a které není snadné zkopírovat jen z pozorování ostatních. Dbala jsem na to, aby ve všem byla moje zkušenost a ověřené postupy. Ta cena je jen zlomek hodnoty toho, kolik mi to v praxi přineslo a kolik to může přinést těm, kdo se budou strategií v eBooku řídit.

Měla jsem dvě možnosti, buď bude eBook za nížší cenu a dostupný všem, nebo si ho koupí jenom ti, kdo to myslí se svými sny a cestou k úspěchu opravdu vážně. Nakonec jsem se rozhodla ty hledače svatého grálu vyloučit. Když mají lidé něco hodně lacino, přečtou si to a za pár dní na to zapomenou. Když do knihy, ebooku nebo semináře investujete vyšší částku, snažíte se nabyté informace využít na maximum. A já chci, aby se čtenáři eBooku pustili do akce.

9) Mnoho lidí má kvalitní informace od úspěšných expertů v oboru, mnohdy se však nevydají do „Akce“  Při tvorbě vašeho nového e-booku zaměřila jste se i na nějaký“pomocný plán“ či techniku, která by lidem mohla pomoct dát vše do pohybu?

Ano. Je mi jasné, že teorie je všude a že rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným člověkem vězí v jednom jediném slově, a tím je akce. Na jednom z koučinků s Jankem Polákem, mistrem dynamiky bohatství, jsem si uvědomila, že hodně lidí jde na to špatně. Ptají se totiž “jak to mám udělat”. To je ale špatná otázka.

Je potřeba se ptát PROČ věci dělám, CO mám udělat, abych dosáhla svých cílů, KDY to udělám a KDO mi s tím pomůže a pak teprve JAK. A tak je součástí eBooku, odpovídajícího na PROČ a JAK, pracovní sešit a strategie, která vede klienty v otázkách CO, KDY a KDO.

Velice se mi to osvědčilo u eBooku Jak napsat eBook za 14 dní, kde jsem dala takovou strategii do 14ti dnů práce a lidé se jí opravdu řídili. Přišlo mi okolo dvou stovek eBooků, které na základě této strategie vznikly. Takže i v novém eBooku dbám na to, aby veškerá teorie šla snadno uvést do praxe.

Navíc jsem se rozhodla udělat VIP klub čtenářů nového eBooku s uzavřenou skupinou na facebooku a s tím, že budu s těmito lidmi dělat online skupinové konzultace, pomáhat jim hledat partnery pro jejich byznys a vytvořit komunitu, která si bude vzájemně dávat zpětnou vazbu.

10)  Může si čtenář z e-booku vzít něco pro sebe, i když nečetl vaší první publikaci „Jak napsat e-book“ ať by člověk měl jiný druh infoproduktů, či nabízel na internetu své služby?

Strategie z eBooku Jak úspěšně prodávat eBook je vhodná pro všechny, kdo prodávají na internetu své služby, online programy, produkty, software. Já jsem jej zacílila na autory eBooků, protože v tom mám své zkušenosti a výsledky a tak mě znají moji čtenář, ale když si slovo eBook vyměníte za slova “online program”, “konzultace” nebo “produkt”, bude to totéž.

Myslím si, že věci, které učím, pomohou lidem všeobecně v online i offline prodeji. Použila bych stejné principy, kdybych měla vlastní restauraci, cestovní kancelář nebo třeba e-shop s kočárky a vím, že vždycky by byl výsledkem úspěch. Takže ano, nemusíte mít ambice na prodej eBooku a a i tak si z mého eBooku vezmete hodně.

„Chci ukázat, že to jde, že si můžete plnit sny.“

11) Na internetu zveřejňujete informace, že vám chodí e-booky a děkovné dopisy od mnoho čtenářů. Očekáváte a těšíte se opět až Vám začnou chodit děkovné dopisy a k tomu tentokrát ještě bonusově fotoreporty prodejů z online fakturační platformy fapi.cz?

Ano, na to se opravdu těším. V začátku byly totiž dotazy a prosby o radu nebo pomoc některých mých klientů a já jsem si uvědomila, že předat veškeré své know-how by bylo na hodiny konzultací nebo pomoci s tvorbou webů, prodejních stránek, affiliate systému, atd. Snažila jsem se vyjít některým lidem vstříc, ale nemám tolik času, abych odpověděla individuálně a takto detailně všem.

Když stejné know-how používám v praxi například v kampaních, jsou to desítky hodin práce a hlavně spolupráce s dalšími experty. Ale čtenáři mého eBooku nemají desítky tisíc na prvotní investice. Takže jsem se rozhodla jim cestu ulehčit. Dát jim návod, dát jim vše, co aktuálně vím a ve formátu mě vlastním, v novém eBooku.

12) Existuje nějaké vyšší vnitřní PROČ? Které jste měla na mysli, když jste tvořila e-book na tohle konkrétní téma?

Moje vize je inspirovat lidi a ukazovat jim směr na cestě za jejich sny.

Chci ukázat, že to jde, že si můžete plnit sny, žít svobodně a bez strachu o to, za co si příští měsíc koupíte to či ono, že můžete pracovat odkudkoli a vstávat každý den s pocitem, že váš život stojí opravdu za to. Že můžete žít naplno. Je mnoho cest, jak toho dosáhnout, já jsem zvolila cestu podnikání z pláže a tak teď na té cestě můžu ukazovat směr dalším dobrodruhům… To je moje PROČ.

13) Nějaké poselství pro lidi, kteří jdou po té cestě osobního/podnikatelského růstu, či se vidí již na pláží, ale zatím nevidí to světlo na konci tunelu?

Učte se od úspěšných a až se naučíte “jak na to”, jděte do akce :) Cesta je někdy hrbolatá, sem tam spadne do cesty nějaký ten kámen, ale život nás vždycky zkouší, jak moc jsme svým snům oddaní a jak moc vážně to myslíme. A jak moc vážně to myslíte se svými sny Vy?

Rozhovor se Stanislavou Mrázkovou vedl Martin Martinec

www.martinmartinec.cz

Facebook: Nápady na podnikání

 

Stáňa Stiborová (Mrázková)

Žije svůj život naplno a plní si své sny, i ty nejšílenější, každý den. Před pár lety se rozhodla, že už nechce, aby jí dny protékaly mezi prsty jako písek v přesýpacích hodinách. Je žena, matka dvou dcer a jednoho syna, partnerka skvělého muže, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.



Stáňa je autorka online bestselleru Jak napsat eBook za 14 dní, knihy Podnikání z pláže a online kurzu Podnikání z pláže. Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.



Více o Stáni najdete tady.



Stáni můžete napsat na stana@podnikanizplaze.cz
Připojte se mezi plážové podnikatele na facebooku.

Komentáře
  1. Filius napsal:

    Děkuji za rozhovor. Poučné. V současné době také píši e-book :-).

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *