Začala bych podnikat, ALE… aneb 11 překážek na cestě k podnikání

Dobře znám ten strach, obavy a nejistotu spojené se začátkem podnikání. Vím, jak je to těžké. Ten pocit frustrace, kdy se všechny ty překážky zdají tak velké, že má člověk pocit, že to nedá a bude navždy odsouzený k tomu být někde zaměstnaný. Jindy člověk má chuť a energii, ale nemá podporu, zpětnou vazbu a bojí se, že to nevyjde.

Možná, že teď chodíte do zaměstnání nebo jste na rodičovské dovolené. A je mi jasné, že než se pustíte do podnikání, máte strach a spoustu obav spojených s tímto krokem do neznáma.

Vím, jak těžké jsou začátky, zvlášť když člověk nemá dostatek informací. Vím, jak náročné je začít podnikat, když nemáte nikoho, ským byste mohli své obavy i radosti na začátku sdílet, s kýmbyste se mohli poradit.

Dobře znám ten pocit marnosti, když hledáte své téma podnikání a ono se neobjevuje a vy máte pocit, že zůstanete ODSOUZENI k životu, ve kterém den za dnem musíte VYMĚŇOVAT SVŮJ ČAS ZA PENÍZE v zaměstnání.

A možná už jste se přistihli, jak říkáte:

Začala bych podnikat, ALE…

  • 1
    Nerozumím všem těm oficialitám, je to moc složité a bojím se, že něco udělám blbě.
  • 2
    Nevím, jestli můžu podnikat, když jsem na rodičovské dovolené.
  • 3
    Nemám peníze do startu, podnikání něco stojí, ne?
  • 4
    Ještě musím doladit detaily svého nápadu, ještě to není dokonale promyšlené.
  • 5
    Začnu až na jaře / v létě / na podzim / v zimě / až budou děti větší / až budu mít více času.
  • 6
    Bojím se, že do toho budu investovat spoustu své energie a času a pak neuspěju.
  • 7
    Myslím, že by si moje výrobky / služby nikdo nekupoval, vůbec nevím, jak bych to udělala.
  • 8
    Nerada prodávám, je mi nepříjemná už jen ta představa něco někomu nabízet.
  • 9
    Okolí mě od podnikání odrazuje, prý ať neblbnu a držím se toho, co mám jisté.
  • 10
    Bojím se opustit své zaměstnání a jít do neznámých vod podnikání.
  • 11
    Neznám téma svého podnikání, nenapadá mě, v čem podnikat.

Uf, uf, uf… to je opravdu hodně PŘEKÁŽEK na startu, pojďme je společně překonat. :-)

Nebudu vám mazat med kolem pusy a tvrdit, že podnikání je jako procházka růžovou zahradou. Není. A určitě nemávnu nad výše uvedenými obavami a překážkami rukou. Jsou totiž reálné.

Ano. Musíte na svém podnikání makat, překročit spoustu komfortních zón, často dělat kroky do neznámých vod a to i přesto, že ne vždy vás podporuje nejbližší okolí.

Musíte se poprat s překážkami státu i s překážkami ve své vlastní mysli. Musíte se toho spoustu naučit a zároveň mít trpělivost, protože žádný strom nenese plody přes noc a tak i podnikání potřebuje péči, čas a trpělivost.

Jste zodpovědní sami za sebe a své podnikání a svůj neúspěch nebo přešlapy tak vnímáte mnohem silněji, než v zaměstnání. Podnikání je často celkem hustá cesta osobního rozvoje. Často máte pocit, že to prostě nedáte, že bude lepší utéct, nechat toho, dělat něco, co vám nenahání takový strach…

Přesto den co den děkuju životu za to, že podnikám. Proč?

  • SVOBODA
    Podnikání mi přináší svobodu. Svobodu organizovat si svůj čas, pracovat tehdy, kdy mám inspiraci, energii, chuť. Taky mi přináší svobodu nepracovat, když výše uvedené nemám.

    Když se loni v dubnu narodil Jurášek, několik měsíců jsem se věnovala převážně kojení, nošení a uspávání. Mohla jsem si to dovolit. Moje podnikání mezitím pracovalo za mě a čekalo, až zase naskočím.

  • SAMA SOBĚ ŠÉFEM
    Nikomu se nezpovídám, jen sama sobě. Po pravdě si vůbec nedovedu představit, že bych měla někoho prosit o to, že dnes nechci chodit do práce, protože je po dlouhé době hezky a já se chci jet na hory. Nebo že by mi měl někdo dovolovat dovolenou. Uf. Připadala bych si jako otrok.
  • JSEM PANÍ SVÉHO ČASU
    Svůj čas nevyměňuju za peníze. Svůj čas investuju s tím, že čím více jej dám do svého podnikání, tím více jej sklidím.Nakládání se svým časem mám jen a jen ve svých rukách. Můžu si dovolit odjet, můžu si dovolit lenošit, můžu si dovolit věnovat se svým dětem, svému muži, sobě.
  • SEBEREALIZACE
    Díky podnikání se věnuji věcem, které mi dávají smysl, baví mě a dávají lidem okolo mě hodnotu do jejich životů, můžu na tomto světě něco změnit, mám seberealizaci.

    Z účastnic mých kurzů se stávají úspěšné podnikatelky, odcházejí ze zaměstnání, plní si své sny, rozvíjejí se, mění se jim životy. Pomáhají tisícům dalších lidí ve svých oborech. Jsem na ně hrdá a ano, toto mě naplňuje.
  • PENÍZE
    Moje podnikání určitě není to jen o věcech duše a mysli. Ta hmotná část je taky příjemná a na začátku byla tím největším motorem. Díky podnikání vydělávám fakt milé peníze. A díky nim můžu žít svůj vysněný způsob života, rozvíjet své podnikání ještě více a dělat radost ve hmotě sobě i svým blízkým.

    Když byla tento rok na jaře moje sestra čerstvě po rozchodu a zbořil se jí celý život, zaplatila jsem ji letenku a měsíc bydlení na Bali vč. kapesného. Říkala jsem si, že to bude super restart a vrátí se s čistou hlavou. Nevrátila se. Už tam zůstala, změnil se jí život. Jsem vděčná, že i tyto věci pro lidi, které miluju, můžu dělat díky tomu, že úspěšně podnikám.

Každý má jiné důvody, proč podnikat, tyto výše uvedené jsou ty moje. A když přijdou období temných údolí, když jsem přepracovaná, když se objevují problémy, inspirace dochází, stát vymýšlí nové a nové překážky, vždy si znovu a znovu zreviduju, proč to dělám a vždycky znovu s řeknu:

JÁ JSEM TAK VDĚČNÁ ZA SVÉ PODNIKÁNÍ. DÍKY, DÍKY, DÍKY.

Vaše sny stojí za to, aby byly důležitější, než vaše výmluvy

A tak se na ty výmluvy, obavy, nejistoty a otázky pojďme podívat a rozebrat je na kousíčky. Když totiž své strachy a obavy dobře známe, je mnohem snadnější je přeprat. :)

Mimochodem než začnu, povím vám jednu historku z dnešního dne… S Podnikáním z pláže jdeme v tyto dny do zahraničí a protože začneme prodávat knihu mimo EU, nebyli jsme si jistí clem a dalšími oficialitami.

Moje účetní nedokázala získat správnou odpověď už několik dní. Začínala jsem z toho být lehce zoufalá… Už se mi začínaly objevovat výmluvy typu: „Tak to budeme prodávat jen do EU,“ nebo „Uf, je to moc složité ten zahraniční trh, vykašleme se na to…“

A pak jsem zvedla telefon, zavolala na celní správu a za 2 minuty jsem měla odpovědi na všechny svoje otázky týkající se mé knihy a cla. Takhle jednoduché to někdy je, když si přestaneme vytvářet obavy ve své hlavě a prostě jdeme do akce.

Ale teď tedy k věci… K jednotlivým PŘEKÁŽKÁM začínajícího podnikatele pěkně popořádku…

PŘEKÁŽKA #1

Nerozumím všem těm oficialitám, je to moc složité

Souhlasím všemi deseti. Podnikání v České republice může vypadat jako prosekávání se džunglí nejrůznějších předpisů, daní, poplatků, vyhlášek a podivných zkratek jako EET a MOSS.

Na začátečníka dostatečný důvod vzdát to dřív, než se do toho vůbec pustíte. A co teprve když chcete podnikání kombinovat s rodičákem nebo zaměstnáním. Džunlge se zdá být ještě neprostupnější…

Moje rada: Neprosekávejte se tou džunglí sami

Mně na začátku na většinu otázek odpověděla milá úřednice na živnostenském úřadě a na zbytek účetní. Každý nějakou kolem sebe má, kamarádku, bývalou spolužačku, tetu, sestřenici… Vždy se najde někdo, kdo vám se základními věcmi dokáže poradit a od odpovědí vás dělí jeden telefonát nebo jedno odpolední kafíčko.

Za půl hodinky povídání máte naprosto jasno v tom, co musíte udělat, kde a jak a překážka #1 je zdolána.

Mimochodem v mých kurzech Podnikání z pláže a Plážová přípravka se lidé často na tyto oficiality ptali a protože ani já sama jsem se nechtěla do těchto džunglí pouštět, zpracovaly mi podrobně a přehledně veškeré informace o oficialitách pro začínající podnikatele zkušené ženy, které se tuto džunglí prokousaly už dávno. :-)

PŘEKÁŽKA #2

Nevím, jestli můžu podnikat, když jsem na rodičovské dovolené

Překážka specifické skupiny maminek na rodičovské dovolené, které k almužně od státu v podobě několika tisíc často chtějí nějaký přivýdělek, který by jim zároveň dával smysl a bavil je. Stejně jako těch maminek, které se prostě chtějí seberealizovat, rozvíjet a udělat si půdu pro to, aby i po „mateřské“ mohly dál mít čas pro své děti a domácnost.

Období mateřské a rodičovské je skvělé pro pozvolný rozjezd podnikání. V této době je totiž pro vás vedlejší činností a máte úlevy z plateb zdravotního a sociálního pojištění.

V prvním roce podnikání nemusíte platit žádné zálohy na pojištění, vše doplatíte až po konci roku. A to jen takové pojištění, jaké vám vyjde z vašeho zisku. Nevadí, pokud bude pojištění nižší než minimální platby určené pro hlavní činnost, tento limit se na vás nevztahuje.

Po konci každého roku si vypočítáte zisk, z něj platbu zdravotního a sociálního pojištění. Porovnáte se zaplacenými zálohami a doplatíte zbytek, nebo si necháte vrátit přeplatek.

To radí ekonomka, účetní a podnikatelka Lucie Krausová mým studentům v kurzu Plážová přípravka a dodává k tomu ještě jednu skvělou radu pro maminky na rodičovské dovolené:

Prodlužte si pobírání rodičovského příspěvku do 4 let dítěte. Stačí tuto změnu udělat až před koncem období, jak jej máte nastavené teď. Důvodem je to, že pokud byste z jakéhokoli důvodu ve třech letech dítěte nenastoupily do zaměstnání, díky pobírání rodičovského příspěvku zůstane vaše podnikání i nadále vedlejší činností, se všemi výhodami s tím spojenými.

Při rodičovském příspěvku nemáte žádné omezení ohledně výdělků, většinou dokonce ani omezení ohledně školky. Dítě starší než dva roky tam klidně může chodit na celý den.

PŘEKÁŽKA #3

Nemám peníze do startu, podnikání něco stojí, ne?

Ano i ne. Nejednou jsem se už setkala s lidmi, kteří začali podnikat a jako první věc řešili logo svého produktu. Nebo první věc, kterou udělali, byla, že si pořídili kancelář, ve které bylo potřeba samozřejmě platit nájem. Nebo v kurzu Podnikání z pláže se setkávám s tím, že mi lidé napíšou po několika týdnech, že se zasekli na druhém modulu u blogu, protože nemají profesionální fotky, a tak nemůžou blog mít.

Přátelé, toto všechno jsou naprosto nepodstatné věci. :)

Vybrala jsem záměrně právě tyto příklady, protože já sama po několika letech podnikání na svém blogu nemám žádné logo a jediné profi fotky, které tam mám, jsou naše rodinné fotky. Nemám kancelář. Neměla jsem kancelář ani v době, kdy jsme měli s bývalým mužem stavební firmu a deset zaměstnanců.

Spousta lidí se na začátku podnikání soustředí na naprosto nepodstatné věci. Hrát si s logem nebo vybavovat kancelář můžete, až vám vaše podnikání bude vydělávat tolik, že si to budete moci dovolit.

Moje rada: Začněte s tím, co máte.

Chcete být například kadeřnice a potřebujete peníze na vybavení salónu… A co to třeba otočit? Pokud nemáte peníze na provozovnu, přemýšlejte, jak můžete být kadeřnicí na volné noze i bez salónu – co se třeba zaměřit na maminky na mateřské, které mají problém si do salónu se svou ratolestí odskočit a platily by zlatem za to, kdyby si profesionální a kvalitní kadeřnickou péči mohly dopřát doma?

Navíc přesně tento přístup vám krásně vyfiltruje vaši cílovou skupinu a vyprofiluje vaši značku. Budete díky tomu originální.

Nebo třeba chcete prodávat úžasné kryty na telefon s motivem, který tady ještě nikdo neprodává, a chybí vám několik desítek tisíc na nákup zboží, tak se na to nevymlouvejte. Víte, že můžete zboží nejdříve prodat a pak koupit?

Udělejte ze své nevýhody výhodu. Zkuste se na svou výmluvu podívat z opačného úhlu pohledu. 

PŘEKÁŽKA #4

Ještě musím doladit detaily svého nápadu, ještě to není dokonale promyšlené. Aneb čekání na DOKONALOST

Čekání na perkfektní, dokonalý stav vašeho podnikatelského plánu předtím, než své podnikání odstartujete, je jako čekání na Godota… Nikdy nepřijde.

Moje rada: Je mnohem lepší začít hned a začít tak, jak to teď umíte nejlépe, a to i za předpokladu, že to je ve vašich očích nedokonalé.

Nedokonalé NĚCO je lepší než dokonalé NIC. :)

Dokonalost totiž nemůže přijít zničehonic na první pokus. Zvládnout něco opravdu skvěle znamená, že to zkoušíte, pilujete, brousíte, vylepšujete, jdete krok za krokem, až si jednoho dne můžete říct, že už danou věc umíte fakt skvěle.

Ale víte co?

Musíte začít tím, že přijmete, že danou věc neuděláte dokonale na první pokus a je to tak v pořádku. Nedokonalé NĚCO je lepší než dokonalé NIC. :)

Podívejte se na toto video:

 

PŘEKÁŽKA #5

Začnu až na jaře / v létě / na podzim / v zimě / až budou děti větší / až budu mít více času. Aneb čekání na tu PRAVOU CHVÍLI

S pravou chvílí je to podobné, jako s dokonalostí a Godotem. Pravá chvíle je mýtus, neexistuje. V jednom filmu jsem zaslechla hlášku, že na děti a podnikání není v životě nikdy ta pravá chvíle.

Ať už jde o dítě a nebo podnikání, jednoduše se musíte rozhodnout a jít do toho. Obojí je krok mimo komfortní zónu, ale v obou případech víte, že to prostě bude stát za to.

Budete se bát? Jistě. Strach je naprosto přirozenou součástí při každém kroku do neznáma. Nemůžete tedy ani čekat na moment, kdy přestanete mít strach. Ani tento moment nikdy nepřijde.

Moje rada: Zhluboka se nadechněte a jednejte navzdory svému strachu.

PŘEKÁŽKA #6

Bojím se, že do toho budu investovat spoustu své energie a času a pak neuspěju

Když jsem v létě 2014 dopisovala svou knihu Podnikání z pláže, vůbec jsem netušila, jaké bude mít ohlasy. Kniha byla pro mě zároveň startem nového projektu a navazoval na ni online kurz Podnikání z pláže. Přípravám knihy, kampani a natáčení kurzu jsem věnovala šest měsíců svého života bez záruky, že „to klapne“.

Měla jsem ale jednu věc, která mi dodávala velkou důvěru.

Tou věcí byla základna fanoušků na Facebooku Podnikání z pláže a čtenářů mého blogu. Už v té době jich bylo asi 4 tisíce. Téměř dva roky jsem jim dodávala hodnotný obsah, články, eBooky zdarma, webináře. Investovala jsem spoustu energie do budování důvěry a vztahu s těmito lidmi, s vámi. :)

A to je naprostý základ úspěchu v jakémkoli podnikání.

Důvěra a vztah s potenciálními klienty. Když toto máte, nemůžete neuspět. V mém kurzu Podnikání z pláže učím velmi detailně, jak na to, tady v článku na to samozřejmě není tolik prostoru. Ale když bych to měla shrnout do několika bodů, tak na internetu budujeme důvěru a vztah:

  • Vlastním expertním autentickým příběhem,
  • sdílením svých zkušeností, znalostí a dalších příběhů z našeho oboru,
  • a to vše formou článků, videí, webinářů a dalšího hodnotného obsahu,
  • které pak sdílíme na naši opečované Facebook fanpage.

Je to „tak jednoduché“…

Jasně, zní to jednoduše. Dělat to pak opravdu dobře a dlouhodobě vyžaduje znalosti, podnikatelské zkušenosti, správně zvolenou cílovou skupinu, znalosti marketingu, znalosti a zkušenosti ve vašem vlastním oboru.

A to teď nemáte, a tak máte strach… Jenže víte co? Já jsem na začátku roku 2013 tohle taky neměla. Měla jsem 0 (slovy nula!) lidí v databázi, 0 (slovy nula!) čtenářů, 0 (slovy nula!) fanoušků. V době, kdy vycházela má kniha (listopad 2014), jsem měla 4 tisíce fanoušků na FB a přibližně 8 tisíc kontaktů v databázi, z toho polovinu díky eBooku Z vystresované matky podnikatelkou z pláže.

Dnes mám 42 tisíc kontaktů v databázi a 72 tisíc fanoušků na Facebooku…Každý mistr byl někdy začátečníkem.

Moje rada:
Pokud se bojíte, že do toho budete investovat svou energii a neuspějete, a tak raději svou energii věnujete do svého zaměstnání a do kafíček s kamarádkou, nikdy se ve vašem životě nic nezmění.

Pokud chceme v životě něco nového, něco VÍC, něco JINAK, něco LÉPE, musíme RISKOVAT. Musíme udělat krok do neznáma. Pak můžeme být odměneni. :-)

A nikdy to nekončí… Přijdou další výzvy, další nápady, další kroky vpřed. Ať už v podnikání nebo v životě.

Lepší je mít to ve svých rukách, než se tím životem nechat vláčet. 

PŘEKÁŽKA #7

Myslím, že by si moje výrobky / služby nikdo nekupoval, vůbec nevím, jak bych to udělala

Pokud nemáte žádné zkušenosti s podnikáním, je toto bod, kde je naprosto klíčové investovat do svého vzdělání. Žádná věc se na internetu neprodá jen tak sama od sebe. Myslím, že toto může být pro mnoho lidí jedna z nejtěžších částí celého podnikání.

Aby se vaše produkty nebo služby prodávaly, musíte vědět, jak na to. Musíte mít plán a strategii. Pro někoho zábava, pro někoho noční můra. V online kurzu Plážová přípravka máme na toto téma celou Plážovou laboratoř, kde podnikatelské nápady dopodrobna pitváme.

Abyste v podnikání uspěli, musíte vědět:

1. Kdo je váš klient

Někteří podnikatelé se snaží chytit deset zajíců na jednu kulku, místo aby zamířili přesně. Trh je velký a obsahuje mnoho segmentů, tržních nik a cílových skupin. Klíčové je vědět, kde přesně se nachází váš klient, který bude platit za vaše služby. Pokud se budete snažit zasáhnout trh příliš zeširoka, váš byznys nebude úspěšný a utopíte se hned na začátku. Vědět, kdo je váš klient, je 80 % práce.

2. Co prodáváte a jakou to má hodnotu

Máte nápad na zboží, službu nebo vzdělávací produkt, ale určit jeho cenu, to je oříšek. Jakou má hodnotu? Jakou máte vy sami hodnotu? Co potřebuje konkrétně váš klient? Kolik peněz je ochoten vám zaplatit? Tyto a další otázky se začnou vynořovat v okamžiku, kdy se do vod podnikání pustíte a je potřeba si na ně začít odpovídat.

Možná si teď říkáte: To je všechno prima, ale já téma svého podnikání pořád neznám. Nemám žádný nápad.

Pak právě pro vás jsem napsala mini eBook s názvem Téma mého podnikání. I já jsem si  totiž své téma musela na začátku najít. :-)

Jeho přečtení vám zabere 10–15 minut a věřím, že z něj načerpáte milé AHA momenty. :) Nemusíte zadávat svůj e-mail, rovnou si ho stáhněte do počítače nebo svého telefonu zde. >>

  • Stáhnout eBook

    Bez nutnosti zadávat e-mail. Stahujte rovnou do svého počítače či telefonu. Inspirativní čtení na 10-15 minut, které vám přinese spoustu AHA momentů. :)

3. Jakou máte strategii prodeje

Jakýkoli byznys je z 80 % o marketingu a strategii a jen z 20 % o výrobě, nákupu, administrativě. A tak je to právě marketing, který musíte vzít do svých rukou a začít se učit, jak na to.

Nebudu teď na vás vytahovat nějaké poučky z vysokoškolských skript na téma „marketing“ a podám vám to tak, jak to ve své praxi chápu a používám já. :)

  • Marketing je způsob, jak dát o sobě, svém produktu či službě vědět lidem.
  • Marketing je způsob, jak s těmito lidmi budovat důvěru a vztah.
  • Marketing je způsob, jak těmto lidem vysvětlit, ukázat a naučit je, proč a jak jim může váš produkt či služba pomoct nebo nějak zjednodušit život.
  • Marketing je jediná cesta, jak dostat váš úžasný produkt nebo službu k lidem.

Čím více lidem pomůžete, tím více vyděláte peněz

K čemu je vám vymazlený eBook, na kterém jste pracovali rok, když si ho koupí tři lidé? K čemu je takový eBook prospěšný společnosti? Co se změní, když si ho koupí 1 000 lidí? :) K čemu je vám vyšperkovaný masážní salón, který jste půl roku zařizovali, když do něj pak nikdo nepřijde, protože o něm neví… Co tím změníte?

V podnikání je důležité soustředit se na to podstatné.

Naprosto zásadní je dostat váš produkt k lidem. Naprosto zásadní je marketing. A v okamžiku, kdy ho pochopíte, je překážka číslo 7 zdolána. :)

PŘEKÁŽKA #8

Nerada prodávám, je mi nepříjemná už jen ta představa něco někomu nabízet!

Tak se přihlaste, pokud jste při předchozích řádcích o tom, že je potřeba mít jasnou strategii prodeje, začali mít osypky. Váš mozek bije na poplach: Prodej, prodej, prodej. A přitom vy nic prodávat nechcete.

Chcete dělat to, co vás baví, chcete vydělávat peníze, možná taky chcete pomáhat lidem v nejrůznějších oblastech života, dodávat váš produkt, službu nebo know-how tam, kde je to potřeba, a dostat za to zaplaceno.

Chcete podnikat. Ale prodávat? To ne!

A o tom to právě je. Prodej tak, jak si ho většina lidí představuje, nefunguje, a proto je vám i nepříjemný.

Je v pořádku, že máte negativní pocity vůči té představě. Je to proto, že ta představa je mylná.

Moje rada: Strategie správného a funkčního prodeje nespočívá v tom, že se postavíte doprostřed ulice a začnete vykřikovat, jak úžasný máte produkt a jak skvělé má vlastnosti.

Strategie správného prodeje spočívá v tom, že v lidech vyvoláte potřebu mít váš produkt, mít vaši službu, znát to, co znáte vy. Oni sami se pak rozhodují, že si danou věc koupí. 

Lidé si kupují jakýkoli produkt nebo službu proto, že chtějí vyřešit nějaký svůj PROBLÉM. Ty problémy se točí kolem devíti oblastí a já tomu říkám Devět klíčů k zákazníkově peněžence.

9 KLÍČŮ K ZÁKAZNÍKOVĚ PENĚŽENCE

Lidé vyhledají váš produkt nebo službu z důvodů, kterým říkám klíče k zákazníkově peněžence. Těmito klíči, jsou tyto důvody proč lidé vyhledají váš produkt nebo službu:

  1. Vydělat peníze.
  2. Ušetřit peníze.
  3. Ušetřit čas.
  4. Vyhnout se námaze, najít snadné řešení.
  5. Vyhnout se fyzické bolesti, najít fyzické pohodlí.
  6. Vyhnout se psychické bolesti, najít klid v duši.
  7. Cítit se milovaní.
  8. Cítit se oblíbení.
  9. Pobavit se, mít zážitek nebo ukojit zvědavost.

Zákazníkova peněženka pak může být zamčená jedním z těchto klíčů, ale může to být také kombinace, a pokud svého klienta dobře znáte, tak víte, které klíče potřebujete, jen se je musíte naučit dobře používat.

PŘEKÁŽKA #9

Okolí mě od podnikání odrazuje, prý ať neblbnu a držím se toho, co mám jisté

Je fajn si uvědomit, že všichni lidé ve svých soudech a radách vycházejí jak ze svých vlastních zkušeností, tak ze svých strachů a obav.

Pokud vás blízké okolí, rodina a přátelé odrazují od podnikání, je to těžké. Člověk na startu potřebuje podporu. Zároveň je to ale naprosto pochopitelné. Stejně jako se vy potýkáte s nějakými obavami ve vztahu k podnikání, mají je i oni.

  • Mohou mít strach, že se vám to nepovede a budete zklamaní. Chtějí vás chránit.
  • Mohou mít strach, že tím nějak ohrozíte rodinu. Chtějí chránit sebe.
  • Mohou mít strach, že se vám to povede a jim by se nikdy nic takového nepovedlo a oni se tak budou cítit jako „ne dost dobří“.

Jednoduše projektují SVŮJ VLASTNÍ STRACH do vašeho úspěchu či neúspěchu. V jejich světě je podnikání nesmysl, na základě jejich zkušeností je to ohrožující.

zss8-og

Je fajn si uvědomit, že je to jen JEJICH PŘÍBĚH.

Nemějte jim to za zlé. Jejich motiv je chránit především sebe a někdy i vás. Ideální stav by byl promluvit si o tom a vysvětlit své pohnutky a motivy, nastavit si nějaké mantinely, což ne v každé rodině jde.

Tady vám spousta lidí doporučí vyměnit radikálně rodinu a přátele. Já myslím, že to jde pro začátek mnohem láskyplněji. :)

Moje rada:
Jednoduše o tom se svou nepodporující rodinou NEMLUVTE. Hledejte podporu jinde, třeba u přátel, kteří podnikají, nebo si najděte novou komunitu lidí, kteří jsou na stejné vlně a se kterými se můžete vzájemně podporovat.

Vím, že mnoho lidí takovou komunitu a podporu nachází právě mezi spolužáky v mých kurzech. A až se vaše podnikání rozpohybuje, můžete své rodině ukázat už funkční model.

Se svým aktuálním nepodporujícím okolím se můžete bavit o tom, kde jste byli na dovolené, plánovat vánoční dárky nebo nedělní oběd. Je tolik dalších témat! Nemusíte se s každým bavit o všem. ;)

A tak moje rada je: Pokud máte spíše nepodporující okolí nebo rodinu, naučte se taktně odbočit od tématu, když přijde řeč na vaše podnikání, a bavte se o věcech, které máte společné.

PŘEKÁŽKA #10

Bojím se opustit své zaměstnání a jít do neznámých vod podnikání. Co když to nevyjde?

Zatímco sluníčkově naladění lidé by vám řekli, že takto nemůžete přemýšlet a blokujete si tím úspěch už dopředu, já vám řeknu něco jiného, byť jsem taky fanda pozitivního myšlení. :)

Moje rada: Není potřeba ihned pálit mosty!

Proč byste měli hned opouštět zaměstnání? Své podnikání můžete rozjet ve svém volném čase. Po večerech ladit své webové stránky nebo komunikovat s klienty a postupně budovat základnu svého byznysu tak dlouho, dokud si nebudete moci říct: Jsem připravena dělat jen toto, odcházím ze zaměstnání.

Možná to bude trvat pár měsíců, kdy budete po večerech dělat první kroky ve svém podnikání, možná to bude trvat i rok nebo dva. Výhodou ovšem je, že nic neriskujete. Když to nevyjde? No a co! Zkusili jste to, naučili jste se spoustu nových věcí, možná i vydělali nějaké peníze.

A když to vyjde?

Pak se za pár let ohlédnete a poděkujete svému starému já, že se vydalo na cestu.

Pár praktických tipů pro rozjezd podnikání ve volném čase:

  • Ujasněte si své PROČ
    Je důležité vědět, proč to děláte. Přijdou totiž chvíle, kdy nadšení bude upadat. Chvíle, kdy to bude těžké a budete mít chuť se na to vykašlat. Těžké situace a překážky. Momenty, kdy budete mít pocit, že na to prostě nemáte. Toto všechno je v pořádku. A překonáte jakkoli těžké překážky, když budete mít dostatečně silný DŮVOD pro to, abyste šli dál.
  • Obklopte se lidmi NA STEJNÉ VLNĚ
    Je těžké se pouštět do podnikání, když vás okolí sráží a říká vám, že na to nemáte nebo že vaše plány jsou nesmysl. Vyhledejte někoho, kdo taky začíná s podnikáním. Scházejte se. Sdílejte své pokroky, závazky, podporujte se navzájem. Staňte se součástí komunity, která se navzájem podporuje.

    A s lidmi, kteří vás nepodporují, své sny a plány jednoduše neprobírejte. Vždy je možné se bavit o počasí. :) Jsme průměrem deseti lidí, se kterými nejčastěji komunikujeme, mějte to při své cestě k úspěchu na paměti.
  • Mějte PLÁN na první kroky své cesty
    Není potřeba mít před sebou hned celou mapu. Ale je důležité znát prvních několik kroků. Čím začnete? Co uděláte jako první věc? Napište si to, a pak to udělejte. Až budete mít hotovo, naplánujte si další krok a opět ho udělejte. Mnoho lidí má tendenci zasekávat se v plánech, vizích a nápadech, ale skutek utek. Jděte po malých krůčcích vpřed.
  • Odstraňte ze svého života aktivity, které vám berou ČAS
    Pokud své podnikání rozjíždíte ve svém volném čase, budete potřebovat alespoň hodinu až dvě denně na to, abyste mohli dělat potřebné kroky. Kde ale vzít čas, když chodíte do zaměstnání, pečujete o domácnost a ještě si chcete zajít na kafe s kamarádkou a podívat se na oblébený seriál...?

    Možná to teď neuslyšíte rádi, ale některé aktivity budete muset dočasně škrtnout ze svého života. Vypněte Facebook, přestaňte koukat na seriály, nezapínejte večerní zprávy a místo kafíčka s kamarádkou 3x týdně běžte jen jednou. Možná budete mít dočasně pocit, že jste ochuzeni o nějakou zábavu. Ale až se ohlédnete zpět, poděkujete si.
  • Odstraňte ze svého života aktivity, které vám berou ENERGII
    V životě je spousta věcí, které nám berou energii a je těžké pouštět se do dalšího projektu, když je tolik nedokončených věcí, které kolem sebe máte. Je něco, co vás dlouhodobě štve? Třeba ulomené madlo na skříňce, spálená žárovka na chodbě, nezaplacené dluhy, nevyřešené křivdy...?

    To vše vám bere den co den energii, i když si to ani neuvědomujete. Zaměřte svou pozornost na to, abyste tyto věci krok za krokem řešili.
  • Najděte si MENTORA, posunujte se vpřed
    Každý úspěšný sportovec má svého trenéra. Každý úspěšný zpěvák má svého učitele. A každý úspěšný podnikatel? Přestože to není často vidět, tak každý úspěšný podnikatel má svého MENTORA a učitele. I já. :)

    Najděte si někoho, komu důvěřujete. Někoho kdo je ve svém podnikání tam, kam chcete dojít vy. Někoho, kdo má výsledky a dokáže vás naučit, jak k nim došel. Čtěte jeho knihy, sledujte jeho videa, choďte na jeho kurzy, přednášky nebo se vzdělávejte online.

    Důležité je netříštit pozornost a nevěnovat 80% času tomu, že se vzděláváte a učíte od deseti lidí najednou. Stačí jeden člověk. Důležité je se učit a následně konat. Jít do akce.

PŘEKÁŽKA #11

Neznám téma svého podnikání, nenapadá mě, v čem podnikat

Tohle je asi nejvíce frustrující překážka na cestě k vlastnímu podnikání. Tak moc byste chtěli začít podnikat, ale to pravé téma se neobjevuje a vy máte pocit, že zůstanete ODSOUZENI k životu, ve kterém den za dnem musíte VYMĚŇOVAT SVŮJ ČAS ZA PENÍZE v zaměstnání.

Až donedávna jsem při této otázce taky zažívala pocit frustrace. Věděla jsem, že na to nejde stručně odpovědět v mailu a že přestože v kurzu Podnikání z pláže mám modul věnující se hledání tématu, tak jeden týden na tak zásadní otázku je pro některé lidi prostě málo.

A tak jsem tuto otázku začala zkoumat ze všech stran. Jak vám mohu opravdu pomoci objevit své téma? Ne jen stručnou radou, ale opravdu, do hloubky. Tak, aby to nebyl jen první nápad, kterého se rychle chytíte, ale promyšlený koncept vedoucí k úspěchu.

A odpověď přišla, je ale poněkud komplexnější a určitě by se nám nevlezla do jednoho článku. :) Tento článek bude tedy mít pokračování. Mezitím si můžete přečíst můj inspirativní příběh hledání mých témat podnikání za uplynulých 11 let a v půlce října bude webinář, ve kterém vás seznámím s technikami, které vás k tomu pravému tématu podnikání nasměrují.

Příběh pokračuje. Buďte naladěni na plážovou vlnu, sledujte Facebook Podnikání z pláže a moje emaily. :)

Mějte se krásně a žijte příběh, který chcete vyprávět.

Stáňa Stiborová (Mrázková)

Žije svůj život naplno a plní si své sny, i ty nejšílenější, každý den. Před pár lety se rozhodla, že už nechce, aby jí dny protékaly mezi prsty jako písek v přesýpacích hodinách. Je žena, matka dvou dcer a jednoho syna, partnerka skvělého muže, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.



Stáňa je autorka online bestselleru Jak napsat eBook za 14 dní, knihy Podnikání z pláže a online kurzu Podnikání z pláže. Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.



Více o Stáni najdete tady.



Stáni můžete napsat na stana@podnikanizplaze.cz
Připojte se mezi plážové podnikatele na facebooku.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *