E-mail marketing – proč fungoval před 10 lety a funguje i dnes

Když jsme v online prehistorii v roce 2005 začínali s mým taťkou Jirkou Mazurem dělat to, čemu se dnes říká e-mail marketing, neměli jsme nastudovány teorie o tom, proč a jak to funguje. Měli jsme ale jasný záměr – dostávat návštěvníky webových stránek na ty stránky opakovaně a budovat s nimi důvěru a vztah, aby následně chodili na placené semináře, které byly hlavní činností firmy.

Věděli jsme už tenkrát, že to, že člověk přijde jednou na stránky, z něj platícího klienta neudělá. Lidé potřebují vidět některé informace opakovaně, třeba i desetkrát, dvacetkrát, než se rozhoupou k nákupu. Proto je potřeba, aby návštěvník přišel na stránky opakovaně.

Jak toho dosáhnout? Už tenkrát jsme tušili, že nejlepší bude dosáhnout toho tím, že návštěvníkovi stránek nabídneme něco, co je hodnotné a kvůli čemu se rád vrátí – HODNOTNÝ OBSAH stránek. A jak to udělat, aby na to nezapomněl? No, nejlepší je připomenout se E-MAILEM.

A měli jsme s tím tenkrát ještě jeden záměr. Vysoká a opakovaná návštěvnost stránek se líbila vyhledávačům typu Seznam a Google, a proto články, které navštívili lidi z e-mailů, měly lepší hodnocení a dostávaly se snadněji na hlavní stranu webu.

Databázi jsme tenkrát budovali v podstatě ručně

Klienti si mohli objednávat 80stránkový tištěný manuál o tom, jak funguje obchodování na burze, ten se jim odesílal poštou a my jsme každý den chodili na poštu odesílat někdy 15, 35, jindy třeba jen 3 velké obálky.

To, že to byl podzim 2005, si pamatuju celkem přesně proto, že jsem v té době byla čerstvě těhotná s mou dcerkou Viktorkou a jak jsem jednou stála v té řadě na poště s těmi informačními manuály k odeslání, tak jsem omdlela a lidé spolustojící se mnou v řadě mě tam křísili a polévali vodou. Těžké začátky e-mail marketingu. :D

Nicméně vybudovali jsme touto cestou databázi o 10 tisících kontaktech za 5 let. Lidé se opravdu díky pravidelným e-mailům opakovaně vraceli na naše stránky plné hodnotného obsahu, měli k nám důvěru, chodili na akce a semináře. A články na webu podpořené kromě základní optimalizace pro vyhledávače vysokou návštěvností byly opravdu na prvních příčkách ve vyhledávačích na daná klíčová slova.

V podstatě celý byznys byl už v té době postaven na webových stránkách, publikování hodnotného obsahu a na e-mail marketingu. Dlouhodobé budování důvěry a vztahu s klientem přes internet.

Dneska už člověk nemusí trpět a omdlívat na poště, aby dostal kontakty do své databáze

Z internetové doby prehistorické jsme se dostali do doby dnešní. Zda moderní, to nevím, za deset let to bude opět online prehistorie, protože pokrok jde kupředu mílovými kroky. O to těžší může být pro dnešního podnikatele udržet se v obraze a vědět, co vlastně v online marketingu funguje.

Dobrá zpráva je, že pořád totéž.

Princip se nezměnil. Změnily se pouze technologie.

Někdy v roce 2012 nám 10 tisíc vytištěných informačních materiálů pro klienty došlo. Celá léta jimi byl vyplněn snad každičký kout našich kanceláří a najednou nebyly. Co dál? Tisknout nové?

Byla to doba, kdy jsem se intenzivně začala zajímat o eBooky a jejich vliv na online marketing, a tak jsme zvolili jinou cestu. Vytvořili jsme z té tištěné brožury eBook a dali jej na web výměnou za e-mail. Za dva měsíce eBook nasbíral 5.000 kontaktů. Nemuseli jsme chodit na poštu, tisknout 5 tisíc manuálů za celkem vysoké náklady, a navíc ta rychlost a nárůst databáze byla obrovská.

Efekt stejný, ovšem díky eBooku zdarma dosažený s mnohem menším úsilím.

Úspěch se neskrývá ve velikosti databáze. Souvisí s kvalitou e-mail marketingu

Mnoho lidí tuší, že by databáze měli budovat, a tak dají na své stránky (ne)oblíbený formulář „Přihlaste se k odběru newsletteru“. Proč to nefunguje, o tom jste už možná četli v mém eBooku zdarma eBook jako klíč k zákazníkovu srdci i peněžence.

Druhou nejčastější chybou je, že podnikatelé posílají marketingově NEFUNKČNÍ e-maily. V drtivé většině případů lidé nepřicházejí na vaše stránky proto, že by chtěli něco koupit, ale proto, že mají nějaký problém či otázku a hledají odpověď nebo se zajímají o téma a obor, kterému se věnují i vaše stránky.

To, v čem podnikatelé často dělají chybu, je, že když už mají na svého klienta e-mail, posílají mu neustále nějaké nabídky k zakoupení jejich zboží. Když klient nereaguje, posílají nejrůznější akce, slevy, bonusy.

Ti, kdo pochopili, o čem je e-mail marketing, to dělají úplně jinak

Posílat lidem ve své databázi dlouhodobě hodnotné informace, odkazy na články, videa, další zajímavé eBooky zdarma a informace z daného oboru, webináře… Takové informace, které člověku pomohou, poradí, dodají další vhledy do daného tématu. Jednoduše poskytovat lidem zdarma dlouhodobě hodnotný obsah, netlačit na pilu.

Prodávat? Ano, ale napřímo jen jednou za čas a vždy tak, aby i v průběhu prodeje klient dostával další hodnotné informace, které mu pomohou i v případě, že nenakoupí. Množství a frekvence dodávané hodnoty a informací by mělo převážit frekvenci prodejních e-mailů.

I vaše hodnotné informace, jako jsou například články na blogu, mohou prodávat, a to tak, že odkazují na vaše prodejní stránky, stránky vašich produktů a služeb, nicméně netlačíte na pilu, proklikne se jen ten, kdo má zájem a necítí se do toho nijak natlačen. Lidé mají rádi svobodu vlastní volby.

Když to tedy ve stručnosti shrnu, tak podstatou je:

  • Budovat efektivně databázi kontaktů.
  • Pravidelně na svých stránkách publikovat hodnotný obsah a lidem v databázi jej posílat.
  • Budovat takto s lidmi v databázi dlouhodobou důvěru a vztah, přivádět je opakovaně na své stránky.
  • Prodávat převážně neprodáváním pomocí hodnotného obsahu, napřímo pouze jednou začas.

Jakou aplikaci používat pro e-mail marketing

V e-mail marketingové prehistorii jsme dlouhou dobu neměli aplikaci na efektivní práci s kontakty a e-mail marketing a podle toho náš e-mail marketing i vypadal. Posílali jsme e-maily v šabloně, která nešla upravovat, nemohli jsme nijak pracovat se seznamy, segmenty, dívat se na statistiky, sledovat úspěšnost kampaní a optimalizovat svůj e-mail marketing. Bylo to jako jezdit v trabantu.

Pak přišel čas přesedlat do kvalitnějšího vozu, tak jsme si vybrali to nejlepší, co jsme na českém trhu objevili, což byl SmartEmailing. Takové BMW. :) Bylo to někdy v roce 2011 a od té doby jsem nadšeným klientem SmartEmailingu a používám jej v podstatě denně. SmartEmailing jde s dobou a vyhovoval jak mým začátečnickým potřebám, tak dnes mým už hodně pokročilým požadavkům. Takže tuto aplikaci rozhodně doporučuji.

Stáňa Stiborová (Mrázková)
Žije svůj život naplno a plní si své sny, i ty nejšílenější, každý den. Před pár lety se rozhodla, že už nechce, aby jí dny protékaly mezi prsty jako písek v přesýpacích hodinách. Je žena, matka dvou dcer a jednoho syna, partnerka skvělého muže, expertka na online marketing a úspěšná podnikatelka.

Stáňa je autorka online bestselleru Jak napsat eBook za 14 dní, knihy Podnikání z pláže a online kurzu Podnikání z pláže. Inspiruje lidi, jak žít svobodně, radostně a naplno a učí je, jak využívat potenciál internetu a online marketingu k tomu, aby se mohli vydávat za svými sny a podnikat třeba z pláže.

Více o Stáni najdete tady.

Stáni můžete napsat na stana@podnikanizplaze.cz Připojte se mezi plážové podnikatele na facebooku.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *